Zasada YAGNI (You Aren’t Gonna Need It) to fundament nowoczesnego rozwoju oprogramowania, mający istotny wpływ na sposób projektowania i implementacji systemów IT. Filozofia ta, wywodząca się z programowania ekstremalnego, promuje minimalizm oraz unikanie spekulacyjnego programowania i nadmiernej złożoności. Zespoły skupiają się na dostarczaniu jedynie tych funkcjonalności, które są aktualnie potrzebne. Takie podejście podnosi efektywność procesu […]
5 min. ▪ Architektura i wzorce
SOLID to jeden z najważniejszych zbiorów zasad projektowania oprogramowania obiektowego, który rewolucjonizuje sposób tworzenia aplikacji dzięki promowaniu czystego, modularnego i łatwego w utrzymaniu kodu. Te pięć fundamentalnych reguł, stworzonych przez Roberta C. Martina („Uncle Bob”) i nazwanych przez Michaela Feathersa, obejmuje: Single Responsibility Principle (zasada pojedynczej odpowiedzialności), Open/Closed Principle (zasada otwarte-zamknięte), Liskov Substitution Principle (zasada […]
6 min. ▪ Architektura i wzorce
Programowanie aspektowe to jeden z najważniejszych paradygmatów programowania XXI wieku, który umożliwia deweloperom skuteczną modularyzację kodu oraz separację zagadnień przekrojowych. Ta koncepcja, zapoczątkowana przez Gregora Kiczalesa i zespół Xerox PARC, pozwala oddzielić logikę biznesową od kwestii technicznych, takich jak logowanie, transakcje, bezpieczeństwo czy cache’owanie. Współczesne rozwiązania AOP, w tym AspectJ, Spring AOP i PostSharp, oferują […]
7 min. ▪ Architektura i wzorce
Niniejszy artykuł dogłębnie analizuje fundamentalne zasady, architekturę techniczną oraz różnorodne zastosowania sieci peer-to-peer (P2P), ukazując ich rozwój od początków wymiany plików po zaawansowane technologie blockchain. Technologia P2P to rewolucja w modelu komunikacji cyfrowej, eliminująca pośredników i wprowadzająca rozproszoną architekturę, w której każdy uczestnik może być jednocześnie klientem i serwerem. Nowoczesne sieci P2P stanowią podstawę nie […]
6 min. ▪ Architektura i wzorce
Programowanie obiektowe (OOP – object-oriented programming) to jeden z najważniejszych paradygmatów współczesnych systemów informatycznych, oparty na czterech fundamentalnych filarach: enkapsulacji, dziedziczeniu, polimorfizmie i abstrakcji. Te zasady kształtują sposób organizacji kodu oraz wpływają na jego jakość, skalowalność i łatwość utrzymania. Główne języki, takie jak C#, Java, JavaScript czy Python, chociaż różnią się składniowo, realizują te same […]
8 min. ▪ Architektura i wzorce, Języki programowania
Polimorfizm to jeden z kluczowych filarów programowania obiektowego, umożliwiający tworzenie elastycznego, modularnego i łatwego w utrzymaniu kodu. Dzięki niemu programista może obsługiwać różne typy danych za pomocą jednego interfejsu, znacząco zwiększając reużywalność kodu oraz łatwość jego rozwijania. Polimorfizm występuje w trzech głównych formach: polimorfizm ad hoc (przeciążanie funkcji i operatorów), polimorfizm parametryczny (programowanie generyczne), polimorfizm […]
5 min. ▪ Architektura i wzorce, Języki programowania
Wzorzec Model-View-ViewModel (MVVM) jest jednym z najważniejszych i najbardziej rozpowszechnionych wzorców architektonicznych we współczesnym rozwoju oprogramowania, zwłaszcza w aplikacjach z interfejsem graficznym. Wprowadzony przez Ken’a Coopera i Ted’a Petersa z Microsoft, MVVM powstał jako ewolucja wcześniejszych wzorców, odpowiadając na potrzebę oddzielenia logiki biznesowej od warstwy prezentacji. Wzorzec ten zdobył szczególną popularność w ekosystemie Microsoft, początkowo […]
6 min. ▪ Architektura i wzorce
Architektura multitenancy, znana także jako architektura wielodostępna, to kluczowy wzorzec projektowy stosowany w nowoczesnych systemach informatycznych, szczególnie w usługach chmurowych i aplikacjach Software as a Service (SaaS). Umożliwia ona obsługę wielu klientów (tenantów) przez pojedynczą instancję oprogramowania, zapewniając jednocześnie izolację danych oraz wysokie bezpieczeństwo każdego użytkownika. W przeciwieństwie do modelu single-tenant, gdzie każdy klient korzysta […]
6 min. ▪ Architektura i wzorce